Hans en Marina Keurhorst: “Onze klanten staan voor ons in de rij, dat ontroert”

Hans en Marina Keurhorst wisten afgelopen voorjaar niet wat ze meemaakten. Klanten hamsterden brood en met Pasen gingen hun producten letterlijk met bussen vol de hele stad door. “Een bewogen periode, om het maar voorzichtig uit te drukken”, glimlacht Marina. Dankbaarheid overheerst. “Onze klanten staan voor ons in de rij, dat ontroert.”

“Samen nog nooit zoveel gewandeld als dit jaar”

Dankbaar zijn ze ook voor hun gezondheid, zo ervaart het stel ook privé. “Niemand uit ons gezin en de familie is ziek geweest”, zegt Marina. “Daardoor blijf je ook positief.” Omdat veel activiteiten stillagen, brachten Hans en Marina ook buiten de zaak de nodige tijd met elkaar door. “We hebben samen nog nooit zoveel gewandeld als dit jaar”, vertelt Hans. “Dan zie je al die mooie plekken in Apeldoorn en geniet je extra van wat wél kan.”

In de rij: heel normaal

Inmiddels is de rust redelijk teruggekeerd bij Echte Bakker Keurhorst. Hans en Marina deden in hun grote winkel aan de Asselsestraat wel de nodige aanpassingen. “Klanten gaan daardoor keurig met de anderhalve meter om”, zegt Hans. “Vroeger was in de rij staan bij de bakker haast ondenkbaar. Inmiddels is het de normaalste zaak van de wereld.”

Ludiek blijven

Het stel houdt graag contact met hun klanten en doet dat mede door ludieke acties. Voor Moederdag was er de brievenbus-boterkoek en voor Sinterklaas een speciaal tasje vol lekkernijen. Eind oktober houdt Keurhorst altijd een open dag. “Die heeft Hans dit jaar in een ander jasje gestoken”, vertelt Marina. “Hij heeft de hele dag buiten oliebollen staan bakken.”

Keurhorst is ook begonnen met bezorgen om aan de grote vraag te kunnen voldoen. “In april en tijdens Pasen hebben we in samenwerking met het Ondernemersfonds Apeldoorn zelfs busjes ingezet”, zegt Hans. “Die hadden we ook wel nodig, want het was vooral met Pasen een gekkenhuis!”

Aankleding van het centrum

Het echtpaar mist de aankleding in het centrum nu wel. “Winkels verlangen ook naar gezelligheid”, weet Hans. “Maar alles is naar nul teruggeschroefd. Dat is jammer. Ik snap de regels, maar laten we ervoor waken dat we daarin niet doorslaan. Ondernemers moeten wel in leven blijven.” Daar sluit Marina op aan: “Blijf lokaal kopen. Gun het elkaar. Maar ik heb het gevoel dat dat in Apeldoorn wel heel sterk het geval is. Iedereen staat voor elkaar klaar en dan kan je veel aan. We zijn echt trots op Apeldoorn.”

Dit interview is tussen vrijdag 13 november en 11 december afgenomen.

Om In Apeldoorn goed te laten functioneren gebruiken wij cookies.
Als je onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat je akkoord gaat met het gebruik hiervan.