Ondernemer Tijs Turkenburg (19) is met bestelplatform Chow ‘here to stay’
Thuisbezorgd, move over. Met het online bestelplatform Chow heeft de Apeldoornse ondernemer Tijs Turkenburg (19) een win-win-winsituatie gecreëerd. Want door je maaltijd te bestellen bij Chow steun je lokale ondernemers én het goede doel. Ondernemers houden meer winst over aan een bestelling via Chow (in vergelijking tot bijvoorbeeld Thuisbezorgd) én 1% van elke bestelling wordt aan de Voedselbank Apeldoorn gedoneerd. Inmiddels zijn er 55 ondernemers aangesloten bij het snelgroeiende platform en er zijn concrete plannen om Chow verder uit te breiden naar andere steden. We spraken online af met Tijs en hadden het over het steentje dat hij bijdraagt aan de samenleving en zijn dromen voor Chow.
Je begon in maart 2020 met Alles Aanhuis. Hoe ben je uiteindelijk uitgekomen bij Chow?
“Het idee voor een bestelplatform leefde bij mij al langer. Toen corona uitbrak dacht ik ‘ik moét nu in ieder geval íets lanceren’ en dat werd de website Alles Aanhuis. Dat hebben we toen in één dag gemaakt. Het was een goede manier om in contact te komen met ondernemers. We merken dat mensen tijdens de sluiting van de horeca graag wilden blijven genieten van een restaurantervaring. Veel horecagelegenheden gingen maaltijden bezorgen. Daarnaast merkte ik dat ondernemers zich – vooral in deze tijd – gedwongen voelen om te verkopen via Thuisbezorgd of soortgelijke platforms. Dat terwijl deze platforms torenhoge commissies vragen. Mijn idee was om bedrijven gewoon een eerlijke bijdrage te vragen. Toen ontstond Chow.’’
Wat een mooi idee om de Voedselbank Apeldoorn mee te laten profiteren van het succes van jouw bedrijf. Hoe ben je bij dat idee gekomen?
“Chow is natuurlijk een commercieel bedrijf, maar ik wilde ook een maatschappelijke bijdrage leveren. Er zijn veel mensen die genieten van de bezorgmaaltijden, maar tegelijkertijd zijn er steeds meer mensen voor wie zo’n luxe niet te betalen is. Sterker nog, er zijn mensen die helemaal geen geld hebben voor een maaltijd. Daarnaast was er volop in het nieuws dat de geldtekorten bij de voedselbanken toenamen door de coronacrisis. Toen was het eigenlijk 1 + 1 = 2.’’
Is dat steentje bijdragen aan de maatschappij ook waar je het meest trots op bent?
“Dat is wel een leuke vraag! Aan het begin was ik vooral bezig met opbouwen en was een donatie aan de voedselbank onderdeel van het concept. Maar al snel gingen de bestellingen heel hard en besefte ik dat het echt om een serieus bedrag zou gaan. Toen ik de eerste cheque
overhandigde aan de Voedselbank Apeldoorn zag ik dat de mensen daar heel blij mee waren. Dat, in combinatie met wat Chow voor ondernemers betekent, maakt mij wel super trots. Tegenwoordig melden bedrijven zich ook op eigen initiatief bij mij aan, waar ik voorheen zelf langs ondernemer moest. Dat is wel echt een compliment en bevestiging dat we de goede kant op gaan.’’
Wat is de volgende stap voor Chow?
“We zijn actief in Apeldoorn en het gaat heel goed. Inmiddels zijn er 55 ondernemers aangesloten bij Chow maar we willen graag meer ondernemers blij maken. Bij ondernemen komen veel taken kijken en ik merk dat ik in mijn eentje veel werk heb, dus we moeten echt opschalen. We zijn nu bezig met werven van nieuwe Chow teammembers. Het plan is om ons concept dit jaar in meerdere nieuwe steden uit te rollen. We zijn nu een strategie aan het bepalen voor hoe we dat gaan aanpakken.’’
Dromen zonder grenzen: hoe ziet Chow er over 10 jaar uit?
“Ik denk dat we met Chow de grote bestelplatforms als Thuisbezorgd en UberEats écht in kunnen halen. Maar dat kan alleen als we het samen doen met ondernemers, en met consumenten die bewust kiezen voor een platform met eerlijke marges. Volgens mij zitten we daarvoor op de goede weg: ondernemers maken voor Chow reclame en dat doen zij niet voor Thuisbezorgd. Daar ligt onze kracht. We kunnen op die manier echt wel landelijk impact maken. Ik zou ook in elke Nederlandse plaats de voedselbank willen ondersteunen.’’
En wat is dan het eindstation?
“Internationaal. Sowieso, zeker weten. En dan op zo’n grote schaal ook de voedselbanken ondersteunen. Ik wil de grote platforms laten zien dat Chow met de steun van de horecaondernemers zo ver kan komen.’’
Wat zou je mensen mee willen geven over jou en je bedrijf?
“Ik word soms neergezet als een jong iemand met een initiatief, maar Chow is een professioneel jong bedrijf met serieuze ambities. We zijn dagelijks keihard bezig met het uitbouwen van dit merk. Het is niet zo dat ik na corona weer weg ben, ik ben met Chow wel echt ‘here to stay’.’’